31 Aralık 2011 Cumartesi

İş Dehası


Gelenekleri sallamayı seven adam Peter Fisk'in İş Dehası adlı kitabı işinde gelir ve karla yetinmeyip değer yaratmak isteyenler için...
Bir stratejist, dünyaca ünlü bir danışman, yeni iş düşünürlerinden biri…  Sürdürülebilir büyümenin ilham kaynağı, gelenekleri sallamayı seven adam Peter Fisk’in İş Dehası ile başlamak istedik kitap köşemize… Aynı zamanda birkonuşmacı ve girişimci olan Peter Fisk’in “İş Dehası” adlı kitabı 2008 Aralık’tan beri MediaCat Yayınları etiketiyle raflarda.
Fisk’ten bahsetmek gerekirse… Çalışma hayatına nükleer fizikçi olarak baslayan biri Fisk. The Chartered Institute of Marketing’in CEO’luğunu, marka finans grup yönetim müdürlüğünü, marka strateji ve değerleme uzmanlığını yaptı. PA Consulting Group’ta global pazarlama ekibinin liderligini üstlendi. Aynı zamanda British Airways, Coca Cola, Marks & Spencer, Microsoft, Sainsbury ve Shell gibi dünyanın önde gelen şirketlerindeyönetici ve danışman olarak çalıştı. Şu anda The Genius Works’un kurucusu olarakdünyanın dört bir yanındaki şirket liderlerine stratejiler geliştiriyor, farklı düşünmenin yollarını gösteriyor, yenileşim için ilham kaynakları yaratıyor…
İş Dehası farklı düşünmenin ve farklı davranmanın sırrını öğretiyor. Fisk’e göre deha denen kavramın anahtarı her şeye farklı bakabilmekte. Biliyoruz ki beynimiz bir kaleydoskop gibi, pek çok desen yaratıyor ve bu desenleri birbiri ile bağlantılar haline getirerek fikir ve düşünceleri oluşturuyor. Zihnimizde gerçekleştirdiğimiz tüm eylemler beynin sağ ve sol beyin olarak ifade edilen iki mucizevi bölümün tam bir uyum içerisinde çalışmasının bir sonucu… Bu eşsiz uyum neticesinde farklı bakış açıları ortaya çıkıyor.
İşte bu noktada Fisk’in düşüncelerinde birleşiyoruz. Fisk; sağ ve sol beynimizi bütünsel şekilde kullanmanın geçmişten günümüze bir fırsat kaynağı olduğunu ifade ediyor ve işleyişlere içeriden dışarı bakış açısı ile değil dışarıdan içeriye bakış açısıyla bakmanın önemini vurguluyor.
Kitaptan bazı etkileyici mesajları aktarmak istiyorum:
Geleceğin sahipleri ile ilgili bir tanımlama var İş Dehası’nda. Önceden yükselen pazarları tespit eden, şimdiden vizyonları ile stratejilerini belirleyen ve insanlara daha derinden dokunan liderler geleceğe hükmedecek diyor Fisk. “İşbirlikçi bir rol üstlenen sağ beyinliderleri, radikal eylemler ve sıra dışı sonuçlara farklı bakış açıları ile ulaşacak enerjik insanlar… İşte geleceğin sahipleri…”
Fisk’ten öneri: “Bir yerden başlamak için sabahları doğrudan kahve makinesine gitmeyin, yığılmış e posta kutularına, saatler süren değerlendirme toplantılarına ve dokümanlara da gömülmeyin. Her sabah yepyeni bir sayfa açın ve ilerleyen saatleribüyümek, fikir geliştirmek, daha farklı ve daha iyi bir şeyler yapmak, işi hızlandırmak için çevrenizde saklı fırsatları saklandıkları yerlerden çıkartmak için kullanın.”
Daha çok düşünecek zaman, daha çok ilham…
Zekamız ve hayal gücümüzle sıra dışı sonuçlar elde etmeliyiz. Fisk kitabın amacınıninsanların farklı düşünebilmelerine ilham vermek, potansiyellerini arttırmak olduğunu ifade ediyor.
Önemli olan büyük resmi fark etmek, bütüne katkı sağlayabilmek, işlerin nasıl entegre olabileceğini anlamak. Ayrıca analiz ve yaratıcılığın birlikte çalışabileceğini, stratejinin eyleme güç vereceğini görebilmek, daha da önemlisi görmek istemek…
Fisk kitabında pek çok farklı tanıma sahip bir kavram olan dehayı son derece yalın bir şekilde tanımlıyor: “Deha; zekayı yaratıcı bir şekilde uygulamak ile ilgilidir ve sıra dışılıkları eşsiz bir şekilde birleştirerek olağanüstü sonuçlar yaratır.” Kitapta sıra dışı sonuçlar ile ilgili örnekler bulmak da mümkün; Google, Apple, YouTube sıra dışı çalışmalar ile sıra dışı sonuçlara ulaşan şirketler arasında akla ilk gelenlerden…


Fisk’e göre farklı düşünenler kuralları sevmezler, yapamayacağınız tek şey onları görmezden gelmektir, belki de çılgın olmak zorundalar, sessizliğin içinde oturup bir şarkıyı duyabilirler. Çünkü dünyayı değiştirebileceğine inanacak kadar çılgın insanlar, dünyayi değiştirenlerdir.
Kitapta Google, Red Bull, Diesel, Zara, P&G, Crocks, Kikkoman, Apple, Tchibo, Walt Disney Company ve daha pek çok şirketten örnekler var. Dünya çapında pek çok farklı örnek bir araya getirilmiş ve adeta bir kullanma kılavuzu şeklinde biz okuyuculara sunulmuş.


Kitabın ilk bölümünde sağ beyin ve sol beyin arasındaki düşünce stili farkları anlatılıyor ve büyüme sağlamak, büyümeyi hızlandırmak adına tüm beyinle düşünmenin gerekliliği vurgulanıyor. Sürekli büyümenin yedi evresinin de anlatıldığı bu bölüm, iş ve pazarımızın büyümesi için bütünsel düşünceyi nasıl kullanıp yönlendireceğiz sorusunun yanıtınıarayanlar için… Ve Fisk bir noktayı daha vurguluyor; “Gelir ve kar yeterli değil, önemli olan değer yaratmak.”
Kitapta mutlaka kendimize bir mesaj bulacağımız ve hemen işimize yansıtabileceğimizdiğer konu başlıkları ise şöyle: 
• Stratejik Büyüme için farklı işler yapmak

• Büyüme Dalgalarında sörf yapmak, değişen Pazar koşullarına inovatif çözümler

• Yedi Evre, Yedi Lider; Farklı zorluklar farklı liderlikler gerektirir

• Önündeki yolu görmek veya arabaya arkadan bakmak

• Büyük fark yaratan küçük sihirli dokunuşlar
Ve pek çok ilham veren yöntem…


Sonuç olarak İş Dehası’nın okuyucularına farklı düşünmek, farklı davranmak, sıra dışı sonuçlar ile ortaya çıkmak, Einstein gibi dağlarda gezmek, Picasso gibi kuralları yıkmak, Chaplin gibi, Lennon gibi, Mandela gibi, Ford gibi bakmak, ve bu bakışı ifade edecek özgüvene sahip olmak gibi mesajları var.
En iyi fırsatlar genellikle eve en yakın olanlardır….
Peter Fisk’ten kapanış notu: “Farklı ve sıra dışı düşünenler… Kare deliklerin içindeki yuvarlak taşlar… Çarpıcı olun, cesur olun, göz alıcı olun.
Yeni bir başlangıç ve farklı bir düşünce ile sıra dışı sonuçlar için okumanızı tavsiye ediyorum.
(Hanzade Acar – 15.02.10)





0 yorum:

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı